Цъкам си аз из Svejo, гледам какво се случва и попадам на това: Чалгата като враг на народа, което ме отвежда на сайта на Дойче Веле, където чета "покъртителна" статия.
Още като видях заглавието ми стана ясно какво трябва да очаквам, но текстът надмина очакванията ми. Нека заедно минем през него и видим за какво иде реч. Ще си позволя кратки коментари, без да изпадам в много големи подробности.
Едва ли за някого ще е изненада, че чалгата оглавява класациите с любима музика и на българите зад граница. Това обаче е опасно за българските общности в чужбина, предупреждава Борислав Петранов, директор на Българския културен институт в Австрия "Дом Витгенщайн”. ”Основното, на което се радва българската общност, е ерзац културата ("ерзац” от немски - заместител, бел. ред.), защото всичките тези чалга изпълнения са ерзац култура. Най-посещаваните от българската общност събития, говоря за 80% от случаите, са в чалга клубовете и чалга дискотеките”, казва Петранов по адрес на българите в Австрия.
Разбира се, че за никого не е изненада. Кой е най-популярният тип музика у нас?!
"Ерзац култура" било. Дайте ми пример за друг вид култура у нас или хайде да не бъдем толкова крайни, къде по света масовата култура (в която ще влезе и тази т. нар. "ерзац" култура) не е най-популярна?
Къде бил проблемът?
Музикална самоизолация
Проблемът, според него, е в това, че културните предпочитания на българската общност в Австрия водят до изолация от останалата част на обществото. "Точно слушането на тази чалга затваря диаспората. Ние много се "кефим” да отидем да слушаме някоя си чалга певица, но там се говори само български. Няма абсолютно никаква комуникация с околния свят. И дано да бъда лош пророк, но смятам, че нашата диаспора се затваря и става третата по затвореност след турската и сръбската”, изтъква Петранов.
Тук дори ми е обидно да коментирам. Музиката водела до изолация?! Ай сиктир от тука с тия 5000 марки. Дайте сега общностите да не се събират, защото видиш ли само на български щели да си говорят. Това е абсурдно. Как тогава ще имаш общност?!
На някой да му мина през ума, че причините за сплотеността и затвореността на цитираните турска и сръбска общности са специфични и строго индивидуални за обществата, от които идват и че музиката няма нищо общо?!
Лутане из културни политики
Занимава го чалгата не само в музиката, но и това, което той определя като масова псевдокултура във всички творчески сфери - от театъра до изобразителното изкуство. Неотдавна Петранов изнесе лекция за културната политика сред българската общност в Австрия. В нея той сочи с пръст към липсите в културното развитие на България след 1989 г. като виновници за сегашното духовно състояние и вътре, и извън страната. "Проблемът, за който говорим, е всъщност много по-дълбок. Той се състои в това, че в тези 20 години нито една политическа сила не обърна достатъчно внимание на българското образование, на българската култура", казва Петранов и продължава:
"Ние се блъскахме някъде между 100-процентовата държавна обезпеченост на културата и пълния пазар, като така и не намерихме златната среда”, казва шефът на Българския културен институт в Австрия.
Ей, като чуя някой да ми говори за култура и духовно състояние направо настръхвам. Това са толкова широки понятия, означаващи толкова много неща, че интерпретацията им зависи единствено от времето, в което живеем.
Ама много ви моля - няма такова нещо като култура и духовно състояние сами по себе си. Те не са нещо отделно, обособено и живеещо си собствен живот. Те са взаимосвързани с обществото и процесите, които протичат в него и нивото, качеството или каквото искате там още става величина зависима от останалите. Политиката пък няма ни най-малко отношение към цялата работа. Пак за всичко е виновна държавата и политиците. Това е все едно да обвиняваш държавата, че детето ти не е "възпитано".
Със същия успех, с който в текста се казва "той сочи с пръст към липсите в културното развитие на България след 1989 г.", аз мога да кажа например: "То пък една култура сме имали преди 1989г." и ще бъда толкова прав, колкото и той...
Въпрос на възпитание
Според него в съвременното българско общество липсва усетът за красивото, естетичното и стойностното. Като контрапример той разказва за дъщеря си, която заедно със своята група от виенска детска градина веднъж отишла на изложба на Пикасо. След това възпитателките дали на децата задача да нарисуват впечатленията си от видяното. Борислав Петранов обобщава: "Това е начин на възпитание. На едно дете ще му хареса, на друго не, но то ще знае какво значи това.”
В края батакът става най-голям. Искам някой да ми обясни какво е това животно "усет за красиво, естетично и стойностно". Много ви моля - обяснете ми. Я отворете дебелите книги и вижте какво е било естетично и красиво през различните епохи в най-тачените от нас цивилизации. Днес е едно, утре е друго. Съжалявам хората, които едва сега го осъзнават, но приятели - добре дошли в модерността. Хубаво е най-накрая да се усетите, че тя дойде още 17-18 век и започна да ви сменя представите за красиво на 1 до няколко десетилетия.
А хайде да си говорим за възпитание. Колкото хора, толкова и разбирания за това що е то "добро възпитание". А да ви задам въпроса - има ли такова нещо като "добро възпитание"? Ама хубаво си помислете.
Липсата на поне малко мисъл понякога е фрапантна. То не е трудно. Гледаш го от една страна, гледаш го от друга, поставяш се на мястото на отсрещния - нищо работа. И най-важното - трябва да си задаваш въпроса защо. Не е толкова трудно,нали?!
И за финал искам да напомня нещо на всички "анти-чалга" маниаци - т. нар. чалга не води до пошлост и "разпад на обществото". Логиката е обратна ;)
Дерзайте!






14 коментара:
19 декември 2009, 16:34
Много здраве на господина от мен... Нека продължи да пише подобни неща и съвсем скоро току виж самият той премине в изолация макар и без музикален съпровод... Или може би е по-добре Orkestar za svadbe i sahran да му посвирят... Простотията ми на страна, Ган, напълно съгласен съм с казаното от теб и ако не ме мързеше толкова щях да метна някой ред по въпроса, макар че и ти си се справил отлично ;)
19 декември 2009, 17:08
Не ти остава много до момента, в който ще разбереш, че проблема е в... човека...
:)
Нека не ти звуча като Сталин риборн, но факт е... съпричастността е чужда, щом не опира до границите на личностната империя.
Във всеки един момент, покварите (различни от 10-те божи (които и да са те) гряха) са толкова близки до нас, и действията ни, че няма мърдане... брат!
Капиши?!
П.П. People - sux!
:)
19 декември 2009, 18:10
Явно тоя пич е от хората, които си слушат чалга тайно, а пред обществото я отричат.
Ганчо, благодаря за ресурса, точно сега пиша една курсова работа за чалгата : )
19 декември 2009, 22:26
Браво Ганчо, както се казва, ашкулсум на майка ти, евала на баща ти! Ама това май беше от една песен дето я е имало преди чалгата...
Евала, че най-накрая чувам остра критика и твърдо мнение в тоя блог :)
А иначе не знам виждал ли си картини на Пикасо и запознат ли си с модернизма. Наскоро ходих в Унгария в някакъв национален музей и имаше такива"творби". Най-много ме впечатли един голям, необработен, сив камък, имаше си име и автор.. Гениално! Нека моите деца не се учат на култура по този начин :)
23 декември 2009, 14:36
Добре, обаче не съм съвсем съгласен с теб. Първо за статията- всеки, който пише такива статии поражда съмнение, че е дървен философ тип "Професор Вучков". Обече ти какво се опитваш да докажеш- че чалгата е добра и естетическа музика и културният живот в България цъфти?
Какво му е лошото на примера с Пикасо(това е съвсем истински въпрос, не реторичен :)
27 декември 2009, 12:22
Каквато и да е чалгата, не това е начинът да се опише колко вреди, ако мога да употребя този израз. Като музика - щом има хора, които я харесват, нека си я слушат. Но "чалга-културата" е друго нещо и да се списва в едно изречение с "изолирани български общности в чужбина" е малко тъпо...
Поздравления брат, отново силен както винаги! :)
27 декември 2009, 14:32
Ган, в заключителното изречение не си съвсем прав. Наистина пошлостта и "разпадът на обществото" водят до чалга. Обратното обаче също е вярно. Не забравяй, че поколенията се сменят. Получава се така, че децата от малки попадат в един свят на чалга и в крайна сметка се научават, че пошлостта и чалгата те правят "готин".
Не отричам, че аз съм от тези "анти-чалга маниаци", които разобличаваш, ама като видя две-три петнадесет годишни лапета да обсъждат дали Преслава пее по-хубаво от Галена нещо ми става, и ми идва да си обуя кубинките, дето ги свих от казармата, и да заритам наред. Най-малкото защото ните едната, нито другата пеят. Дарбите им са на съвсем друг фронт.
27 декември 2009, 15:34
Надприказвай глупака с ... мълчание!
Който не е усвоил таз имъдрост
предстои да стане жертва на
пренебрегваната от него низост
- в случая т.н. "чалга"!
27 декември 2009, 15:40
... и така, Уважаемо Общество, позволете ми да Ви представя един младеж на крехката възраст от 2г. и 6м., той пее "Jingle bells", "Oh, Tannenbaum", " Frere Jacques", при това съвсем правилно, независимо че ние, възрастните, така и не се постарахме да бъдем безупречни пред него, изпълнява българските песнички и стихчета с такъв артистизъм, че виждаш цялата история в звуци и багри. Това е племенникът ми Велин, но познавам още много такива деца, племенници, синове и дъщери..., толкова талантливи, умни и безкомпромисни в това, което правят на скромната си възраст :)
та ... исках само да Ви кажа,
Уважаеми Дами и Господа, чалгаджии и обикновени търтеи, мерзавци и циганори, плазмодии и нехранимайковци, както и всички онези дето се возихте досега без билет на скъсаната и овехтяла каруца България, задава се ново поколение, което няма да Ви търпи и ще ви издуха през борда като ненужно насъбрал се отпадъчен материал. И ако някой все пак иска да остане неоакан, нека се захване сериозно и съзнателно да поработи над себе си, за да натежи и да си остане в златната каляска. Местата свършват, Уважаеми
;)
:)
27 декември 2009, 17:01
Ех, Ганчо, кой те пусна в университет да учиш, соцолог да ставаш? Кой те излъга, че изглеждаш мъжкарски с тая цигарка в уста? Та почна вече и акъл да даваш. Чалгата е била и ще бъде неоспорим символ на простащина и духовна нищета. Каквото и да дрънкат пишман ерудити и тънки ценители на пластмасовите цомби. А понятието "добро възпитание" ще остане непознато за теб и подобни на теб невежи всезнайковци.
27 декември 2009, 17:03
Pi4,
A za6to ne si slojil i "otricatelen" znak za glasuvane, za da vidi6 kolko "minusa" 6te sybere6 ?!?
Napravo se 4udq, 6to za kultura moje da bude taq ciganiq nare4ena 4alga! ! ! I kak izob6to se namirat uj razumni hora, a da q za6titavat!
P.P. Izvinqvam se za Maimunicata, no nqmam Kirilica v momenta.
27 декември 2009, 17:36
ама някой хора грам не могат да разберат какво е написано...
29 декември 2009, 01:47
Тъжно е, че в България вече няма наличност на "добро възпитание", няма разпознаване на "култура".
И тази статийка е поредния изблик тип "ти па кой си да ми казваш на мене" (израз, събрал в себе си всичкото възпитание и култура на съвременния българин. А едно време, преди 89г имаше и други работи, ама на кой му пука).
29 декември 2009, 11:31
Хубави коментари :)
Всяко мнение е важно само по себе си. Благодарим!
Публикуване на коментар